Blogg

Prata ut om känslor - Vad är prata ut om känslor

Ännu ett år har gått och år 2019 är nu här. Det här året blir kanske det som förändrar ditt liv till något helt annorlunda – till något bättre. Det sägs att vi kan styra våra liv själva och det börjar med tanken. Våra tankar styr våra känslor. Kan vi kontrollera våra tankar så bör även känslorna kunna kontrolleras. 

Läste artikeln, "Så lär du dig att hantera dina känslor" från 4 januari 2019 i Dagens nyheter, där Hannah Sahlin, psykolog och filosofidoktor och Elisabeth Malmquist, psykolog och handledare som även fått sin text publicerad i Modern Psykologi.

De lär ut sex kloka steg för att förbättra förmågan att identifiera och reglera känslor. De menar att möjligheten att kunna identifiera känslor, såsom att skavet i hjärtat eller klumpen i magen är oro inför ett svårt samtal eller sorgen över en förlorad relation. Det kan i sin tur hjälpa oss att förstå oss själva och våra drivkrafter.

1) Lägg märke till känslan

När den dagen, tidpunkten är framme och vi blir sårade, irriterade eller förbannade ska vi försöka lägga märke till att vi reagerar känslomässigt. Ofta är det först efteråt, som vi förstår att vi agerat känslostyrt och gjort saker som vi inte skulle gjort om vi var mer reglerade. Du ska börja med att fokusera på en känsla av det du känner. Vilken känsla var starkast? Vad var det som hände? Hur kändes det i kroppen? Vilka tankar dök upp? Vad fick du för impulser?

2) Sätt namn på känslan

Om vi sätter namn på känslan hjälper det oss att förhålla oss till den och därmed reglera den. Var det ilska, rädsla, oro, irritation, glädje, skuld? Det kan även hjälpa dig själv genom att skatta känslan från 1-10, där 1 är mycket svag och 10 det starkaste du någonsin upplevt känslan.

3) Tillåt känslan

Låt den bara finnas. Känslor varar inte länge och klingar bort om vi bara låter den vara och inte håller fast vid känslan eller trycker undan den. Det kan kännas lite obehagligt men känslor är inget farligt.

4) Förstå vad känslan vill säga dig.

Gör lite egen analys och ställ några frågor. Varför dök den här känslan upp i den här situationen? Hur kan du förstå den? Vad säger den om dig själv och om situationen? Var det något som du inte gillade som hände? Har du svårt att förstå känslan utifrån situationen kan du fråga dig om det var något från det förflutna som gjorde dig särskilt sårbar för den typen av händelse?

I annat fall fråga dig om du var fysiskt sårbar? Trött, hungrig, sjuk, bakfull? Den typen av faktorer kan göra känslor starkare än vad de annars skulle vara.

Om känslan känns helt vettig och begriplig - vad säger den dig? Behöver du göra något åt situationen? Kan du kanske ändra något i situationen eller i ditt eget beteende som kan hjälpa dig att undvika den här typen av händelser eller agera klokare i framtiden. Behöver du be andra att göra något annorlunda, säga nej eller be om hjälp? Är det möjligt, så kanske du kan skriva ner en plan, eller planera i tanken för att genomföra dina förändringar.

5) Trösta dig själv

Tänk dig att du ska ta hand om dig själv som om du var ett barn som behövde tröstas, så du är lika snäll mot dig själv som mot ett barn eller vem som helst annars. Bekräfta att det är smärtsamt att reagera ibland och precis så som det ska vara. Känslor är våra signalsystem som säger oss att något hänt och vill hjälpa oss att rikta vår uppmärksamhet dit.

6) Aktivera dig

Nu har du upplevt känslan, tillåtit den, låtit den bli en del av ditt system och kanske valt att agera annorlunda i liknande situationer framöver. Du har bekräftat känslan och tröstat dig själv.

Nu behöver du aktivera dig igen och låta livet ha sin gång. Gör allt som du tänkt göra före den här situationen med känslan uppkom. Känslan kanske hänger med ett tag och det är precis så som det ska vara. Låt den göra det men låt den inte bestämma över ditt handlande. Känslan kommer att klinga av.

Malmquist och Sahlin beskriver att känslor är en del av vårt fysiologiska och psykologiska system och att vi kan tänka på känslor som ett sinne, precis som hörsel eller syn. När vi ska laga mat ser vi inte bara färgerna av råvarorna, utan smakar även av rätten, eller när vi ska korsa en gata använder vi inte bara vår syn utan även hörseln hjälper oss att riskfritt ta oss över gatan. Känslor är en del av vår upplevelse dock inte mer sann än annan information vi tar emot - bara en del av vår totala upplevelse.

Prata ut - prata förebilder

Nu ska vi prata förebilder. I många år och redan när jag studerade ekonomi och ledarskap på universitetet, talades det om nyttan av förebilder. Likaså i medier har det tjatats om att just ”unga tjejer” behövde förebilder.

I dag är våra styrande kvinnliga ministrar mellan 24-26 år yngre, än sina manliga motsvarande kollegor, när vi exempelvis ser på Centern och Annie Lööf (f. 1983) och Kristdemokraternas Ebba Busch Thor (f.1987) medan deras allianskollegor, Liberalernas ledare Jan Björklund (f.61) och Moderaternas partiledare Ulf Kristersson (f.63) är 24 respektive 26 år äldre än den yngsta Ebba.

Hur kommer det sig att fler unga kvinnor lyfts upp och stöttas som styrande i regeringar?

Är inte det en släng av gubbsjuka helt enkelt, att lyfta upp unga kvinnor framför kvinnor som är i likvärdig och kunskapsmeriterad ålder med dem själva? 

Det är inte ogrundat att fråga sig, varför feminismen har lobbat så mycket för unga kvinnor, så att ung ålder uppenbarligen anses bättre, får företräde framför mer livserfarna kvinnor?

Är inte det höjden av diskriminering, för det är ju inte så att det saknas äldre kvinnor inom politiken. Kvinnor ska vara unga och släta för att få samma positioner. Är de äldre, så är det passé oavsett maximala meriter.

Tid att byta fokus från könsdiskriminering till mer aktuell åldersdiskriminering.

Jag fick frågan en gång för många år sedan av en chef vid en anställningsintervju, om jag hade några förebilder. När jag svarade att jag inte kunde se någon framför mig just nu sade den kommande chefen,

”Din stackare”.

Då var jag drygt 30 år, men jag tycker jag har klarat mig ganska bra utan nämnvärda förebilder.

Vi är alla unika och olika med skilda behov. Förebilder kanske är en aning överskattat, om det egentligen ändå hänger på individen själv.

I förrgår kväll efter ett sent arbetspass, blev jag dock inspirerad av Lena Philipsson.

Hon gav positiv energi. En kvinna som trots sina 52 år är mycket attraktiv. Hennes show - Jag är ingen älskling, där hon verkligen bjöd på sig själv på ett humoristiskt, självironiskt och ibland utlämnade sätt. En show som gav bra feelgood-känsla med underhållande och positiva toner som varvades med vissa vemodiga musikaliska inslag.

Går att ses här fram till den 10 december.

 

Prata ut - Prata om Fars dag

Det går att fundera och prata om nyttan av den här typen av bemärkelsedagar, såsom "Fars dag" och motsvarande "Mors dag", för det finns många, där antingen mamman eller pappan varit frånvarande under uppväxten, eller gått vidare till den andra sidan, dött helt enkelt.

Det kan då störa lite med dessa "Fars - eller mors dag" när ingen sådan funnits närvarande. Även om dagen säkerligen är till nytta för försäljning av slipsar och choklad.

Många har haft en förälder, antingen en pappa eller en mamma, som fungerat som en mampo, eller pappmo, där ena fått ersätta bägge föräldrarna. KanskPrata ut_ensamstående pappae kan vi skapa en sådan dag istället, eller bara en "Ta hand om dig själv-dag".

Det blir lite som att vi ska skylta med en verklighet, som är allt för sockersöt men egentligen verklighetsfrämmande. Enligt statistik från 2015 fanns 182 000 ensamma mödrar i Sverige.

När det gällde ensamstående pappor samma år, så hamnade de på 50 000. De barn som via Internet, reklam i lokaltrafik och på TV eller från klasskamrater får höra, eller läsa om  bemärkelsedagen känns det kanske inte lika roligt att fira någon som inte är lika närvarande.

Fars dag ska ha börjat firas redan år 1931, urprunget är amerikanskt, som man kan tänka sig. Det var en kvinna som ville hylla sin egen pappa - en änkling som ensam fostrat sju barn. Något som är väl värt att lyfta upp.

 

 

Prata - Varför prata med främlingar?

I en forskningsstudie fick pendlare i Chicago antingen sitta ensamma på tåget, eller prata med en främling, eller göra vad de normalt brukade göra. De fick efteråt svara på en enkät om hur de upplevt resan.

De visade sig att alla som pratat med en främling på tåget, kände sig mycket mer nöjda efter resan, än dem som inte pratat med någon.

Svaren blev sedan jämförda med en annan grupp, som fått frågan hur de trodde de skulle känna sig om de antingen pratade med en främling, eller höll sig för sig själva. Svaren visade i motsats till undersökningsresultat, att prata med en främling förutsåg de skulle vara minst trevligt.

Forskarna frågade sig varför människan undvek att tala med främlingar, om vi egentligen är sociala varelser. En uppföljande undersökning förklarade vår tystnad med att vi helt enkelt tänker att främlingar inte vill prata med oss.

Finns inte den speciella vi helst vill prata med, så kanske man kan prata med en främling, eller kanske som Bruno Mars, så vackert och lite vemodigt sjunger med låten, Talking to The Moon.

En melodi som ger kopplingar till den stundande Allhelgonahelgen, där det kanske för somliga skapas fler tankar på alla våra nära och kära som finns där ute någonstans i en annan dimension.

 

 

Prata ut eller prata ner

Var med om en lustig liten händelse för några år sedan beroende på hur man ser på saken. Fick en allergisk reaktion efter en nyårssupé, så jag vaknade upp tidigt med klåda, svullnad och till slut svårigheter att andas.

Det visade sig sedan, enligt den kvinnliga läkarens tolkning av allergi-testet, att jag inte längre skulle tåla att äta skaldjur.

Vid tillfället hade läkaren en läkarkandidat med sig och vände sig till henne framför mig,

– Se nu på patienten att hon inte tycker att det här är något att ta på allvar.

Läkaren var ingen jag kände sedan tidigare, vilket hennes kommentar skulle kunna tas som. Jag satt framför dem, utan att jag yttrat något själv. Tror det även kallas för härskarteknik. Möjligen blev jag inte utåt allt för oroad i hennes ögon.

Det är inte alla med en hög IQ som samtidigt begåvas med en hög EQ. Normalt pratar man inte över huvudet eller pratar förbi en annan människa på det sättet. Det blir lite kränkande, nedlåtande, eller provocerande beroende på dagsformen och den egna upplevelsen.

Sedan kan man fundera på om prata i vardagen, kanske kommer stagnera av den digitala utvecklingen. När jag senaste läste på universitet, så satt ofta människor i samma rum vid samma bord (inte ett bibliotek), eller rummet bredvid och chattade med varandra, istället för att prata direkt.

Helt klart missas mycket av prataut.sekommunikationen genom att chatta, istället för att prata.

Vid det sista får vi även kroppsspråk, tonfall, mimik och röstläge, något som aldrig en glad smiley-gubbe kan ersätta på något personligt sätt. Prata direkt sållar även bort ganska mycket missförstånd, så fram för att prata mer när den känslan kommer upp.

 

Årets första snöfall

Hann fånga lite av söndagens solglimtar i det kalla nära nollgradiga oktobervädret när jag lunkjoggade längst viken i eftermiddag. Tydligen är måttligt joggande ändå det mest hälsosamma för dem som vill leva längre, enligt en studie av hjärtforskaren Peter Schnohr.

Plötsligt kände jag droppar på kinderna och hann undra om jag inbillade mig, när det snart omvandlades till ett tättslungande snöfall som blåste mig i ansiktet på vägen hem. 

Snön smälte snabbt bort när det nådde marken, som det ofta gör nu förtiden, för visst fanns det mer snö när vi var barn. När jag kom hem kände jag att jag fått lite endorfinpåfyllning som gjorde mig något mer energisk och lättare om hjärtat.

Förstår att vissa husläkare skriver ut motion till en del människor, eftersom det är ett så naturligt och hälsogivande medel.

Vintertid - ställ tillbaka klockan

Det var så skönt idag när jag kom pKlocka från zazzle.seå att vi ska ställa tillbaka klockan en timma idag, eftersom jag sov längre än vanligt.

Det blir lätt att man skjuter fram dygnsrytmen något fel när man går upp senare än övriga dagar, därför blir det helt perfekt att alla i natt eller i förväg ska skruva tillbaka klockan en timma, så känns det inte lika tungt att gå upp i morgon.

(Bild: klocka  från zazzle.se)